Peníze vs. empatie
V dnešní době jsou krátkodobé pronájmy skrze Airbnb velmi populární způsob, jak vydělat peníze. Nicméně v některých případech může být pronajímání bytů turistům předmětem konfliktů s ostatními obyvateli budovy. V této situaci je důležité zajistit mírové soužití a respektovat potřeby všech zúčastněných stran.
Nové rozhodnutí Nejvyššího soudu v České republice potvrzuje, že majitelé bytových jednotek mají právo provozovat krátkodobý pronájem, včetně provozování ubytovacích služeb prostřednictvím Airbnb a Bookingu. Toto rozhodnutí přináší významné změny pro majitele bytů, kteří v minulosti mohli mít obavy z toho, zda jejich pronájem je v souladu se zákony.
Samozřejmě toto rozhodnutí neřeší zásadní problém koexistence ubytovacích služeb a obyvatel města. Majitelé bytů či provozovatele krátkodobých pronájmů by měli zajistit, aby pronájem nevadil ostatním obyvatelům budovy. Nemělo by se jednat o pouhé zamezení případných konfliktů – všichni by měli být trochu empatičtější. Vztahy s ostatními obyvateli jsou klíčové nejen pro dlouhodobý úspěch pronájmu ale taky pro všechny obyvatele (nejen) centra Prahy.
Jaké je řešení
Zabýváme se krátkodobým pronájmem od roku 2009 a téma koexistence nikdy nebylo napínavější. Pokud hledáte řešení, jak na konflikty se sousedy, možná nemáme pro vás dobrou zprávu – je to zcela na vás a na vašem přístupu nejen ke svému podnikání ale i k okolí.
Poslouchejte své sousedy.
Jedním z nejdůležitějších prvků pro vytvoření mírového soužití je dobrá komunikace s ostatními obyvateli budovy. Je nesmírně důležité poslouchat názory, stížnosti a obavy ostatních a snažit se najít řešení, které vyhovuje všem. Můžete si říct, že všichni se nudí a mají spoustu času, proto si neustále stěžují; můžete si říct, že všichni závidí, kolik na tom vyděláváte. Ale ve skutečnosti lidé chtějí, aby byli slyšet a aby jejich názory byly zohledněny. Možná nedokážou zakázat ubytování ve svém domě. Ale rozhodně dokážou znepříjemnit život vám a vaším klientům (a budou mít pravdu). Proto je třeba lidi poslouchat a naslouchat jim.
Mluvte se svými sousedy.
I když se vám nechce, sdělte své číslo sousedům. Věřte, že oni to taky nechtějí, ale v případě hlučné party lidí nemají moc možností. Nikdo nechce o půlnoci jít do bytu, ve kterém paří 6 chlapů, a žádat je, aby to ztlumili. Mohou zavolat PČR, ale to zřídka pomáhá. Dejte svým sousedům možnost vás kontaktovat i po 22. hodině a hned po první takové stížnosti se snažte situaci vyřešit systémově a ne jen ad-hoc.
Učte klienty být ohleduplní a respektovat ostatní.
Turisté, kteří se ubytují v obytném domě, by měli být ohleduplní a respektovat ostatní obyvatele. To znamená dodržovat pravidla a omezovat hlučnost a rušení v pozdních hodinách. Je nezbytně nutné poskytnout instrukce či pravidla pro hosty, která je třeba dodržovat. Napište jim to před příjezdem, řekněte jim to osobně, dejte jim do ruky papír s vykřičníkem, umístěte v bytě cedulku – udělejte všechno, co je ve vašich silách, abyste zdůraznili důležitost této záležitosti. Sepište jednoduchý A4 informační leták, který dáte do každého apartmánu a který bude obsahovat informace o:
- nočním klidu,
- recyklaci odpadů,
- pravidlech parkování,
- tom, že v domě žijí obyčejní lidé, kteří chodí do práce a mají děti,
Neovlivní to dojem lidí ale budou informováni a ohleduplní. I v hotelích se nesmí rušit sousedy po 22.h a recepční takové případy řeší okamžitě. Proč by to mělo být jinak v bytě?
Nainstalujte měřiče hluku.
Dnes existuje spousta možností, včetně zařízení, která používáme my – v případě zvýšené hlučnosti nám přijde SMS zpráva s adresou bytové jednotky a na základě této zprávy píšeme email s upozorněním, že pokud se to zopakuje, budeme nuceni rezervaci zrušit, nahlásit klienty na portále a vyhostit z bytu. Tím dokážeme předejít 99 % potenciálních problémů.
Neváhejte kontaktovat Airbnb.
Je v největším zájmu Airbnb, aby obyvatele domu byli v klidu. Proto, pokud jste obdrželi stížnost na konkrétní skupinu lidí, neváhejte je nahlásit podpoře Airbnb – nejen se s hosty spojí, ale taky jim vše vysvětlí; případně rezervaci zruší bez refundace a umožní vám je vyhostit.
Odhalte potenciální riziko.
V neposlední řadě je důležité mít jasné pravidla a pokyny pro hosty, aby věděli, co se očekává. Tyto pokyny by měly být zveřejněny na místech, kde hosté mohou být nejpravděpodobněji vystaveni riziku porušení pravidel. Například by měla být vytvořena tabule na vchodových dveřích, balkoně nebo na terase. Pokud budou hosté vědět, co se od nich očekává, mohou se snáze přizpůsobit a mohou se vyhnout konfliktům s ostatními obyvateli budovy.
Nahlaste správný počet osob.
Jedna z hlavních stížností SVJ je, že majitelé hlásí 2 osoby, kdežto v bytě se ubytují 12 lidí. Řešení je jednoduché – nahlaste meziroční průměr všech osob za loňský rok. Je to skutečný počet osob, na základě kterého se vypočítává spotřeba a zálohy na další rok.
Pořiďte si pojištění.
Pojištění je důležité pro zajištění ochrany vašeho majetku, hostů a celého domu. Měli byste zvážit speciální pojištění pro krátkodobý pronájem, které by mohlo chránit váš a cizí majetek před poškozením.
Zúčastňujte se schůzí SVJ.
Viděli jste film Vlastníci? Pokud jste nebyli na schůzi SVJ, vypadá to přesně tak a málokdo by to chtěl zažít, obzvlášť ze strany poskytovatele ubytovacích služeb v obytném domě. Ale je to důležité. Je to kriticky důležité. Musíte lidi vyslechnout a odpovídat na jejich otázky. Promluvte si si lidmi a ukažte jim, jaké kroky podnikáte ke zlepšení situace v domě. Takové schůze se konají jednou ročně a i když máte 100+ bytů jako my, je reálné najít čas na tak podstatnou událost.
Zajištění mírového soužití mezi obyvateli budovy a hosty z Airbnb může být výzvou, ale s použitím výše uvedených nástrojů a tipů může být úspěšné. Je důležité mít na paměti, že spolupráce, empatie a respekt jsou klíčem k úspěšné koexistence.
Samozřejmě jsou i další podmínky, které musí provozovatel ubytovacích služeb provozovat, o kterých jsme psali ve stručném článku Povinnosti provozovatele Airbnb v 2023.